نقدی بر ائتلاف کاندیداهای شورای شهر در ابهر

th

توضیح ابهر آنلاین: این نوشته از وبلاگ ثمر ابهر به آدرس: http://samr.blogfa.com/post-1152.aspx انتخاب شده است، که با اندکی ویرایش در اینجا منتشر میشود، برای رویت اصل مطلب به آدرس وبلاگ مؤلف مراجعه شود. در عین حال سایت ابهر آنلاین اعلام میدارد جوابیه و نظرات احتمالی ائتلاف کنندگان را نیز منعکس خواهد کرد.

ائتلاف؛ فلسفه وجودی، تهدید، فرصت

در جریان انتخابات جاری شورای اسلامی شهر ابهر ائتلافی از کاندیداهای حاضر صورت گرفته که چرایی پیدایش این ائتلاف و تأثیرهای احتمالی آن بر روند انتخابات با ابهام و سوال‌هایی حداقل برای من شهروند مواجه گردیده است که سعی می‌نمایم با استفاده از ادبیاتی شفاف این ابهام‌ها را با اعضاء ائتلاف در میان بگذارم تا آنان ابتدا با تأمل در این ابهام‌ها و سپس اقدام در جهت برطرف نمودن آن‌ها شرایط را برای داشتن رویکردی مناسب از سوی مردم به سوی آن فراهم آورند.

قبل از ورود در بحث لازم می‌دانم که تعریفی متداول از ائتلاف را در مسائل سیاسی خدمت خوانندگان گرامی عرضه بدارم تا مشخص شود که اساساً تشکیل ائتلاف با چه مقصودی صورت می‌گیرد تا با تعمیم این هدف بشود ابهام‌ها را برطرف نمود.

ائتلاف که به انگلیسی coalition تلفظ می‌گردد به معنی اتخاد موقت گروه ها و نیروهای سیاسی است که هدفهای معینی را دنبال می‌کنند، این اصطلاح غالباً در سه سطح بکار می‌رود:

 اول: درباره‌ی احزاب سیاسی برای مقاصد پارلمانی و انتخاباتی

دوم: در مورد گروه‌بندی‌های خارج از خطوط حزبی

سوم: در مورد دولت‌های ملی به منظور اقدام به عمل مشترک

ائتلاف می‌تواند به اشکال گوناگونی صورت گیرد؛ از جمله ممکن است یک گروه، حزب، دولت و… بزرگ‌تر به منظور دست‌یابی به اکثریت با چند گروه کوچک‌تر ائتلاف کند. ممکن است چند گروه کوچک با هم ائتلاف کنند تا گروهی بزرگ‌تر را از کسب توان سیاسی بازدارند.

بایستی میان ائتلاف و اتحاد تفاوت قائل شد به این صورت که غالباً ائتلاف در مقایسه با اتحاد موقتی‌تر و محدودتر و غیر رسمی تر است. با عنایت به موارد منعکس در فوق می‌توان اولین ابهام موجود را در نامشخص بودن فلسفه وجودی و یا دلیل پیدایش این ائتلاف دانست زیرا که اساساً در ابهر نه حزبی به آن صورت وجود دارد که در فلسفه پیدایش این ائتلاف موضوع رقابت با آن حزب را بتوان محور تشکیل و هدف گذاری ائتلاف مطرح نمود و نه جریان چندان قوی و با تشکیلاتی در مسیر سمت دهی به فعالیت‌های سیاسی شهر وجود دارد که بشود گفت که برای مواجه با آن ضرورتی برای تشکیل چنین ائتلافی وجود داشته است.

اما ابهام دیگر در رابطه با دلیل پیدایش این ائتلاف این است که دوستان عضو در آن با اشاره به اینکه خودشان نیامده­اند و افرادی که قریب به بیست نفربوده­اند از آن‌ها خواسته­اند که چنین ائتلافی را تشکیل دهند، زیرا که اولا با نامشخص بودن نام و هویت این بیست نفر این سوال پیش می آید که مقصود آن‌ها از اقدام به فراخوان و گرد هم آوردن این افراد در یک مجموعه چه بوده است. زیرا با نامشخص بودن افراد و ماهیت اقدام آن‌ها این تهدیدممکن است متوجه منافع جامعه گردد که نکند گروهی در صددند تا مقدرات جامعه را از دست مردم خارج سازند و با به وجود آوردن مجموعه‌ای با امکانات و برخورداری از لابی و حذف لایه‌های ضعیفی از دانش آموختگان اقتدار دستوری خاصی را بر جامعه تحمیل کنند. زیرا که در سخنانی که یکی از دوستان در شب گذشته داشتند این گونه عنوان می کردند که دیگر گذشته است زمانی که قوم و قبیله خاصی در رابطه با سرنوشت شهر تصمیم می‌گرفتند و یا آن‌هایی که بانی تشکیل این جمع بودند می خواستند که فقط افراد عادلی در یک مجموعه جمع شوند تا بتوانند شهر را با عدالت اداره نمایند.

این مفاهیم کلی مشخص می دارد که اراده‌ای قوی پشت این ائتلاف وجود داشته که می تواند با تاثیر درشکل گیری نتیجه انتخابات برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین شده و کدگذاری شده‌ای را به اجرا دربیاورد و با القاء این نکته که دیگر افراد ناعادل و یا وابسته به گروه و قوم و قبیله خاصی می‌باشند، موجبات تک صدایی شدن و حذف دیگرافراد توانمند را از گردونه توجه و انتخاب مردم فراهم آورند.

پس می‌توان پیدایش چنین ائتلافی را تهدیدی جدی برای منافع شهر دانست و با برشمردن اشکالات موجود در چگونگی شکل گیری ونگاه آن به مسائل شهر و مدیریت منابع و فرصت‌های آن عنوان نمود که اگر چنین نگاهی موفق به کسب کرسی‌های نمایندگی مردم در شورا گردد نخواهد توانست به صورت بالسویه به توزیع فرصت و امکانات در داخل شهراقدام نماید زیرا که این مجموعه ازابتدا زیر اتوریته عوامل وعناصر مشخصی شکل گرفته که با صدور دستور “اجازه نخواهیم داد” و منحصر نمودن رابطه مجموعه به کانال و جریانی خاص آن را به سمت وسوی اهداف خود پیش خواهد برد که احتمالا مقصود وهدف فردی و یا گروهی همان افراد خواهد بود.

اما باید در نظر داشت که ائتلاف فی نفسه می تواند یک مزیت و فرصت نیز تلقی گردد زیرا که با درکنارهم قرار گرفتن افرادی با اهداف روشن و برنامه های هدف گذاری شده کمتر نیاز به صرف وقت وانرژی برای ایجادهماهنگی وهمسویی دربین نمایندگان برآمده از آن ائتلاف در شورا خواهد داشت و با فراهم آوردن منابع مناسب و دقت عمل در تعیین اهداف و استفاه کامل از امکانات مانع از فرصت سوزی و کندی در فرایند تصمیم گیری خواهد شد و این درشرایط اجتماعی چون ابهرکه واگرایی و تفرقه در شناسایی هدف وهمسو نمودن منابع، معضلی جدی شناخته می‌گردد می‌تواند یک فرصت تلقی شود اما چون پس زمینه پیدایش چنین موجودی که می‌باید در تشکیل آن لحاظ می‌گردیده، لحاظ نشده است، چنین انتظاری نمی‌توان از ائتلاف موصوف داشت زیرا که در پیدایش آن نماینده‌ای از مردم شناط وجود نداشته است تا بگویید که برای عضویت در آن کدام یک ازکاندیداهای شناطی مستحق و دارای امتیاز می‌باشند. درست است که جوان تحصیل کرده ولایقی به نام دکترخامدی عضویت این ائتلاف را دارد اما سهم منطقه شناط در یک ائتلاف اثر گذار حداقل باید سه نفر باشد.

نماینده‌ای از مردم شناط بالا در جریان انتخاب افراد عضو در ائتلاف (اگر که قراربود با منطق مشارکت دادن مردم همه مناطق شکل گرفته باشد) وجود نداشته است و از قضا در میان اسامی افراد تشکیل دهنده ائتلاف هم نامی از کاندیداهای منطقه شناط بالا دیده نمی‌شود.

حذف با برنامه منطقه شناط اعم ازبالا و پایین مشخصا ابهام بزرگی است که با عنایت به سخنان عضوی از ائتلاف که گفت “دیگراجازه نمی‌دهیم نظری ورای مناطق و یا اقوام درتعیین سرنوشت شهر تعیین کننده باشد” نشانگر آن است که این جریان نمی‌تواند عاملی برای ایجاد وحدت وحرکت به سوی بهره گیری مناسب از تمام ظرفیت‌های مناطق مختلف شهر باشد و از این روی می‌توان آن را تهدیدی جدی علیه اتحاد داخلی شهر وناشناخته ماندن کمبودها ونیازمندی های واقعی آن دانست که برای برطرف نمودن و یا مواجه با این تهدید می‌باید مردم را برای آشنایی با ماهیت دقیق ائتلاف ورای ندادن به آن به سوی تحقیق بیشتر و شناسایی اهداف آن هدایت نمود.

حسن اسدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 5 =