گزارش تصویری و تشریحی؛ نوآوری جدید در صنعت گل توسط مبتکر ابهری/ گل رز رنگین کمانی به تولید انبوه می رسد

IMG16424340

ابهر آنلاین: گل، همواره به عنوان یک گیاه با ارزش در همه ملت های جهان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در کنار علاقه فراوانی که همه انسانها به آن دارند بحث پرورش گل مورد توجه بوده است در این میان جوان مبتکر ابهری موفق به ابداع نوع جدیدی از گل رز شده است که آن را گل رنگین کمانی نام گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تنوع سازی و نبوغ در ایجاد محصولات جدید همواره فکر انسان را به خود مشغول ساخته و این امر را موجب شده که انسان در حوزه های مختلف دست به اختراع و ابتکار تازه و در عین حال جالب بزند ابداع گل رز رنگین کمانی یکی از این موارد در زمینه کشاورزی و باغبانی است.

ابوالفضل جوادی مبتکر جوان که در حال حاضر به همراه همسرش در شهرستان ابهر در کارگاه خانگی خود در ابتکاری جالب و بی نظیر گل های رنگین کمانی را تولید کرده و توانسته تولید گل رنگین کمانی را با روش برتر و بهتر از تجار گل هلندی ابداع و بومی سازی کند.

جوادی در خصوص اینکه چه عاملی باعث شد که ایده تولید رز رنگین کمانی شکل بگیرد، می گوید: این ایده زمانی شکل گرفت که در یک گلفروشی بر اثر خطای دید تصور کردیم که گل چند رنگ وجود دارد و هنگامی که از فروشنده در این مورد سوال کردیم، گفت “گل چند رنگ در دنیا وجود ندارد و تمام گلها تکرنگ هستند” و این حس کنجکاوی سبب شد تا تحقیقات گسترده ای در این مورد انجام دهیم و متوجه شدیم که یک شرکت هلندی موفق به تولید یک رز خاص با هفت رنگ شده است.

وی می افزاید: از آنجایی که نحوه تولید این شرکت به صورت کاملا سری است انگیزه ای شد تا ما به دنبال روشی مختص به خودمان باشیم و توانستیم گلهای رنگی را با استفاده از تغییرات ph به وسیله نور ماورای بنفش تولید کنیم.

این مبتکر جوان در خصوص روش کار خود در زمینه گل رنگین کمانی می گوید: در این روش٬ گلهای رز ۲۴ ساعت قبل از برداشت از روی ریشه توسط ماده ای که تولید کرده ایم تغدیه می شوند و در اثر این عمل گلها به تغییراتph  حساس می شوند. در مرحله بعدی پس از برداشت گل آنها را به دستگاه خاصی منتقل می کنیم و تغییرات ph را توسط نور ماورای بنفش روی هر گلبرگ به صورت جداگانه انجام می دهیم با این کار هر قسمت از گلبرگها دارای یک ph خاص شده و تغییرات رنگ در هر گلبرک به صورت جداگانه انجام گرفته و هر قسمت از گل دارای رنگ خاصی می شود.

جوادی  ادامه می دهد: با استفاده از این روش می توان تنوع رنگ زیادی روی انواع گلها ایجاد کرد.بطور مثال در گل رز رنگین کمانی رنگهای قرمز-نارنجی-زرد-سبز-آبی-بنفش به طور همزمان در یک شاخه گل ظاهر می شوند و ما شاهد یک گل با چند رنگ متفاوت در کنار هم هستیم. لازم به ذکر است که گل رز رنگین کمان یکی از ۱۹ نوع گل رزی است که تولید کرده ایم.

جوادی با بیان اینکه موانع و سختی های در طی مراحل تحقیقات و تولید آزمایشی وجود داشته است می افزاید: ما در مرحله تحقیقات با دو مانع عمده مواجه بودیم:اول اینکه با توجه به نو بودن این ایده هیچ اطلاعاتی در این خصوص وجود نداشت و دوم اینکه به دلیل لزوم مخفی ماندن تحقیقات تا زمان ثبت اختراع، عملا نمی توانستیم از هیچ کس کمک بگیریم.

جوادی ادامه می دهد: در این مرحله تنها همفکر و مشاور من همسرم نازیلا اسماعیل نژاد بود که من این اختراع را مدیون زحمات و همفکریهای وی هستم و از او به خاطر همه زحماتش صمیمانه تشکر می کنم. البته مثلی هست که میگوید: پشت هر مرد موفق یک زن موفق وجود دارد ولی من می گویم در کنار هر زن موفق یک مرد موفق ایستاده.

وی در خصوص این سوال که آیا فرایند تولید رز چند رنگ مختص شماست؟ می گوید: تولید این گلها برای اولین بار توسط یک شرکت هلندی صورت گرفته ولی به دلیل مخفی بودن روش مورد استفاده آن شرکت٬ ما اطلاعی از آن نداریم و روش مورد استفاده ما مختص خومان است و به صورت اختراع هم در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسیده و همچنین در یکی از جشنواره های بنیاد ملی نخبگان هم شرکت داده شده که در تاریخ ۳۰ مرداد امسال برگزار خواهد شد.

جوادی می افزاید: البته در ایران هم مانند همه کشورها اقداماتی درخصوص تولید این گلها صورت گرفته که هیچکدام منجر به تولید و عرضه این محصول به بازار نشده است.

وی در خصوص اینکه فرایند گل های رز رنگین کمانی در خصوص سایر گل ها نیز می تواند اجرا شود، عنوان کرد: روش ابداعی ما به دلیل انعطاف پذیری بالا می تواند برای تمام گلها مورد استفاده قرار گیرد اما فعلا به دلیل فروش زیاد گل رز٬ تمرکز اصلی ما روی این محصول است ولی تولید بقیه گلها را نیز در برنامه کار قرار داده ایم.

جوادی می گوید: تمام گلها با این روش قابلیت تولید دارند به طور مثال یک شاخه گل مریم می تواند همزمان دارای چند رنگ مختلف باشد.

به گفته جوادی این گلها از لحاظ ماهیتی هیچ فرقی با سایر گلها ندارند ولی به دلیل وجود موادی که در تغدیه گلها استفاده شده اند از خاصیت آبکشی بیشتری نسبت به گلهای دیگر برخوردار هستند و در شرایط مساوی از عمر بیشتری برخوردار هستند.

جوادی در خصوص بحث تجاری سازی و بازار فروش  گل رز رنگین کمانی می گوید: با توجه به محدودیت تولید٬این گلها درحال حاضر فقط در چند منطقه از تهران و شهرهای بزرگ عرضه می شود و از استقبال بی نظیری نیز برخوردار است همچنین این گلها به صورت نمونه به چند کشور همسایه نیز ارسال شد که موجب اقبال گسترده ای شده ولی متاسفانه به دلیل پایین بودن ظرفیت تولید روزانه٬ فعلا قادر به صادرات این محصول نیستیم.

وی در خصوص حمایت های صورت گرفته از طرح و ایده گل رز رنگین کمانی می گوید: پس از ثبت اختراع و تولید انبوه این محصولات٬ گزارشی توسط صدا و سیما تهیه و پخش شد و سپس این موضوع به کمک خبرگزاری مهر در جلسه ای با حضور استاندار زنجان و معاون وی و مدیریت بانک کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی مطرح شد و این عزیزان با کمال صمیمیت قول حمایت از این تولید را دادند که در اینجا جا دارد از تمام مسئولان استان تشکر و قدردانی کنیم.

جوادی با تاکید بر اینکه می تواند در خصوص حمایت از پروژه گل رنگین کمانی و تولید انبوه آن می توان در کنار اشتغالزایی در بحث صادرات این محصول نیز وارد بازار جهانی شد، ادامه داد: امیدوارم مسئولان  حمایت ها خود را از طرح گل های رز رنگین کمانی تدوام دهند.

بی شک با تجاری سازی و تولید انبوه گل رز رنگین کمانی که دارای بازار تقاضای ویژه این محصول نیز است ایران می تواند در کنار کشور هلند به صادرکنندگان انحصاری گل رز رنگین کمانی در دنیا تبدیل شود و منافع خاص و متنوع را برای صنعت و تجارت گل ایران به همراه داشته باشد هرچند در این میان نباید از بسته بندی مناسب و مخصوص گل نیز غافل شد.

……………………………………………

گزارش: رحیم مقدمی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =