برگزاری سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور در ابهر

IMG_0022

به گزارش ابهر آنلاین و به نقل از روزنامه ی ندای ابهر – سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسرکشور با حضور ۵۰ نفر ازخواهران قرآن آموز در دبیرستان عفت شناط ابهر برگزار گردید در این دوره از آزمون که دررشته های حفظ و مفاهیم قرآن توسط موسسه قرآن و عترت کوثر شهرستان ابهر و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان ابهر وهمچنین سازمان تبلیغات اسلامی استان و شهرستان ابهر برگزارگردید به قبولین در آزمون گواهی نامه معتبر کشوری از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی کشور داده خواهد شد

     در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین علی پروانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در نشست خبری خود با خبرنگاران ؛ جزئیات بیشتری از برگزاری سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ارائه داد ، وی گفت : تعداد کل داوطلبان شرکت کننده در سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ۵۴ هزار نفر است که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است و دلیل آن را می توان الکترونیکی شدن تمامی فرآیند ثبت‌نام در این آزمون بویژه در مورد پرداخت شهریه شرکت در آن از طریق درگاه سامانه معاونت قرآن و عترت برای نخستین بار دانست. مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت دو نوبت در سال یعنی در اردیبهشت و مهرماه برگزار می شود که این موضوع باعث توزیع تعداد داوطلبان در این دو نوبت زمانی می‌شود، افزود: به عبارتی مجموع تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون در مهرماه ۹۳ و اردیبهشت سال جاری ۱۲۰ هزار نفر است.پروانه در مورد آمار شرکت‌کنندگان در سیزدهمین آزمون قرآن و عترت به تفکیک رشته امتحانی، اظهار کرد: ۵۱ درصد در رشته حفظ قرآن شرکت کرده اند که از این میان ۲۴۵۰ نفر حافظ کل و مابقی حافظ ۲۰ جزء از قرآن هستند و ۴۳ درصد در بخش مفاهیم قرآن، ۳ درصد در رشته ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه  و ۳ درصد نیز در بخش تدبر در قرآن شرکت کرده اند. وی ادامه داد: در مورد آمار شرکت‌کنندگان به تفکیک جنسیت نیز باید گفت که بانوان ۷۷ درصد و آقایان ۲۳ درصد از تعداد آنان را شامل می شوند که در مقایسه با آمار آزمون قبلی، میزان مشارکت آقایان در این آزمون ۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: افراد زیر ۱۶ سال ۲۶ درصد و افراد ۱۷ تا ۳۰ سال ۳۰ درصد و شرکت کنندگانی که بیشتر از ۳۰ سال سن دارند در این آزمون ۴۴ درصد آمار شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده اند. پروانه گفت: بالاترین میزان شرکت‌کننده در استان‌ها به ترتیب متعلق به استانهای سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و تهران هستند و بالاترین میزان شرکت‌کننده در سطح مؤسسات قرآنی به ترتیب متعلق به موسسات «شریعت نور» زاهدان، «نسیم وحی» خلخال، «جامعه‌القرآن» اصفهان، «محمدرسول الله (ص) سبز‌واران جیرفت و «مهدقرآن جوادالائمه (ع)» یزد است. وی ادامه داد: به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان سیزدهمین آزمون قرآن و عترت کمک هزینه‌های سفرهای معنوی مانند سفر به عمره، عتبات عالیات و مشهد) داده خواهد شد و همایش تقدیر از برگزیدگان آن در نمایشگاه قرآن سال جاری برگزار خواهد شد و به تمامی نفراتی که حدنصاب قبولی در این آزمون را کسب کنند از طرف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود. مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: طبق شیوه‌نامه حمایتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیراً به تأیید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسیده است تمامی حمایت‌های این معاونت از مؤسسات و مراکز قرآنی سراسر کشور در حوزه آموزش براساس عملکرد آن‌ها در آزمون‌های سراسری قرآن و عترت خواهد بود. توضیح آنکه براساس دوازدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت که در مهرماه سال گذشته برگزار شد بیش از ۱۰۰۰ مؤسسه قرآنی مورد این حمایت ها قرار می گیرند. یادآور می شود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در دیدار با اهل فرهنگ و رسانه استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که شیوه نامه معاونت قرآن و عترت وزارت متبوعش برای کمک به موسسات قرآنی امضاء و ابلاغ شده است.

    وی افزود: این شیوه نامه می تواند مبنای خوبی برای کمک به این بخش باشد. در این شیوه نامه فرصت هایی برای اعطای وام های کم بهره و کمک های بلاعوض به موسسات قرآنی دیده شده است.

 خبرنگار – محمود دودانگه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =