۱۱۳ روستای زنجان با مشکل کم آبی مواجه اند

ابهرآنلاین: معاون بهره‌برداری و حفاظت آب منطقه‌ای استان زنجان، گفت: ۱۱۳ روستای استان زنجان با مشکل کم آبی مواجه است که رفع این مشکل و چالش نیاز به مدیریت و تعامل همه بخش ها دارد.کم آبی

به گزارش خبرنگار مهر، منصور گرانمایه شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران و اعضای شورای اسلامی استان از شهرستان ایجرود افزود: ۳۴ روستا از این مجموع در زنجان، ۱۴ روستا در طارم، ۲۵ روستا در خدابنده، ۱۲ روستا در ماهنشان، پنج روستا در خرمدره ، هشت روستا در ایجرود، ۱۳ روستا در ابهر با مشکل کم آبی مواجه هستند.

گرانمایه متوسط بارندگی استان زنجان را ۳۲۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: ورودی سد گلابر در سال زراعی ۱۲٫۹ مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد راز حجم وان‌آب رودهای استان کاهش یافته است افزود: بیشترین این کاهش با ۹۶٫۵۰ درصد در زنجان و کم‌ترین آن با ۶۰٫۵۰ در سجاس روی  می باشد.

معاون بهره‌برداری و حفاظت آب منطقه‌ای استان زنجان، گفت: ۸۹٫۴ درصدی آب استان در بخش کشاورزی ، ۳٫۸ درصد آب  در  حوزه صنعت و ۶٫۷ درصد در بخش شرب و آشامیدنی مصرف می شود.

گرانمایه به آبگیری سد گلابر اشاره کرد و  افزود: این سد برای نخستین بار بعد از آبگیری با ذخیره ۵۲ میلیون مترمکعبی به مرحله تست پمپاژها رسیده است.

وی گفت: استان زنجان در نیمه خشک واقع است و کم آبی را دارد بنابراین باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

معاون بهره‌برداری و حفاظت آب منطقه‌ای استان زنجان، تصریح کرد: سد گلابر برای بحث تولید ، کشاورزی ، صنعت و آبزی پروری و اشتغالزایی در شهرستان ایجرود مستقر شده است.

گرانمایه گفت: این سد سومین سد بزرگ استان است.

معاون بهره‌برداری و حفاظت آب منطقه‌ای استان زنجان، افزود: مصرف بهینه آب نیاز به فرهنگ سازی دارد که در این میان رسانه ها باید در این امر اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

گرانمایه ادامه داد: سد سد گلابر در کنار بحث تامین آب، ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: ظرفیت‌‌های گردشگری ایجاد شده در سد گلابر باعث ایجاد تحول عظیمی در حوزه گردشگری و اقتصادی می شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =