دو سوم بی‌سوادان استان زنجان زن هستند

ابهرآنلاین: معاون آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره با اینکه دو سوم بی‌سوادان زنجانی را بانوان تشکیل می‌دهند٬ گفت: شهرستان خرمدره پایین‌ترین و ماهنشان بالاترین نرخ بی سوادی را در استان زنجان دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، غفار سرداری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، ۴۵ هزار و ۵۹۸ نفر بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان زنجان وجود دارد.

بی سوادی زنان

وی با اینکه در حال حاضر ۷۸۱ میلیون بی‌سواد در سراسر دنیا وجود دارد، عنوان کرد: ۳ دوره سوادآموزی در کشور وجود دارد که عبارتند از دوره سوادآموزی، دوره انتقال و دوره تحکیم که ارزش تحصیلی آنها به ترتیب برابر با سوم ابتدایی و ششم ابتدایی است و برای گذراندن دوره تحکیم مدرکی تعلق نمی‌گیرد و دوره‌ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و کاربرد آن را فراهم می‌سازد.

معاون آموزش و پرورش استان زنجان ابراز کرد: با توجه به اقداماتی که  آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر برای ریشه کن کردن بی‌سوادی انجام داده است، کارشناسان برآورد می‌کنند که از ۴۵ هزار و ۵۹۸ نفر بی‌سواد استان زنجان در بین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هم اکنون فقط ۲۷ هزار بی‌سواد در استان باقی مانده است.

وی تصریح کرد: بهترین وضعیت با سوادی در استان زنجان مربوط به شهرستان خرمدره با نرخ با سوادی ۹۵٫۵ درصد است.

سرداری با اشاره به نرخ باسوادی در شهرستان‌ها بیان کرد: شهرستان‌های ابهر، زنجان، طارم به ترتیب با ۹۵، ۹۴٫۱۱ و ۹۱٫۵۵ درصد باسواد در رتبه‌های بعدی از نظر بهبود وضعیت باسوادی قرار دارند.

وی با اشاره به کمترین نرخ با سوادی در شهرستان‌ها ابراز کرد: پس از شهرستان ایجرود با ۸۸ درصد با سواد، شهرستان ماهنشان کمترین نرخ با سوادی را با ۸۲٫۱۷ درصد در بین سایر شهرستان‌های استان را دارد.

غفاری با اشاره به سرشماری انجام گرفته در سال ۹۰ گفت: بر اساس این سرشماری‌ها، دو سوم بی‌سوادان زنجانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

آموزش اولیاء بی‌سواد در راس برنامه‌های معاونت سوادآموزی است

وی ضمن ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در زمینه پالایش مرحله نخست اسامی اولیای بیسواد دانش آموزان عنوان کرد : مرحله اول پالایش به جر در دو منطقه در بقیه مناطق استان به پایان رسیده و مرحله دوم شناسایی و پالایش اسمی آغاز شده و تاکنون ده درصد از افراد معرفی شده به مناطق نیز تعیین تکلیف شده اند‌.

معاون آموزش و پرورش استان زنجان ابراز کرد: از دیگر اولویت‌های سواد آموزی در استان، طرح آموزش بی‌سوادان گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال است که بر اساس شیوه نامه تدوین شده افراد بی‌سواد این گروه سنی به سه بخش کودکان و نوجوانان کار‌، کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست و کودکان و نوجوانان معلول جسمی تقسیم بندی شده‌اند.

وی اظهار کرد: اسامی و نشانی‌ ۴۴۳ نفر‌ از این سه گروه در اختیار مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان قرار گرفته‌ که باید نسبت به پالایش و ثبت نام آنها اقدام شود که تا‌کنون ۲۰۰ نفر از این تعداد شناسایی شده‌اند.

غفاری تصریح کرد: از مجموع افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۲۰ سال بررسی شده ۷۵ درصد دارای معلولیت بوده که امکان آموزش برایشان وجود ندارد که مقرر شده باهمکاری اداره آموزش وپرورش استثنایی استان نسبت به استخراج سوابق نتایج سنجش قبل از ورود به مدرسه آن‌ها اقدام شود و متناسب با آن برای تحت پوشش بردن در برنامه سواد آموزی بصورت ویژه برنامه ریزی شود.

وی ابراز کرد: برای هر کدام از این افراد پاداش یک میلیون ریالی در نظر گرفته شده است تا ترغیب به سوادآموزی شوند.

معاون آموزش و پرورش استان زنجان گفت: عدم استقبال بی‌سوادان از طرح‌های سوادآموزی، کاربردی نبودن محتوای آموزشی و مشغله کاری زیاد بیسوادان را از جمله چالش‌های پیش روی معاونت سواد آموزی است.

وی با اشاره به نرخ با سوادی مردان در استان عنوان کرد: ۹۵ درصد مردان بین ۱۰ تا ۴۹ سال با سواد بوده و ۱۳ هزار و ۹۱۸ نفر در این گروه سنی در بین مردان بی‌سواد هستند.

غفاری با بیان نرخ باسوادی زنان اظهار کرد: ۹۰ درصد زنان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با سواد بوده و ۳۱ هزار و ۶۸۰ نفر در این گروه سنی سواد خواندن و نوشتن را ندارند که در مجموع ۴۵ هزار و ۵۹۸ بی‌سواد در استان وجود دارد.

انتهای پیام‌/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 10 =