تعداد چاههای غیر مجاز استان زنجان؛ ۵ برابر چاههای مجاز است

ابهرآنلاین: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان از وجود هفت هزارو ۳۶۹ حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان خبر داد در حالی که به گفته ایشان تعداد چاههای غیر مجاز هزارو ۴۰۴ حلقه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گفت: مجموع بارندگی های استان  از اول سال آبی ۹۲-۹۳ تا بهمن ماه نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش و نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۸ درصد افزایش داشته  است.چاه غیرمجاز1

 حمید نیا  افزود:هزار و ۴۰۴ حلقه چاه  مجاز استان زنجان را به میزان ۱۵۲ میلیون متر مکعب در شهرستان های چهارگانه زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره اعلام نمود.

وی  تصریح کرد: در سطح استان زنجان هفت هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که میزان تخلیه آن ها نیز ۳۱۲ میلیون متر مکعب است. این امر با توجه به توان تغذیه سفره های آب زیرزمینی دشتها، بسیار نامطلوب بوده و بیانگر  وضعیت بحرانی منابع آبی زیرزمینی در آینده ای نه چندان دور  است.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به افت سطح آب سفره های زیر زمینی درزمینه  راهکارهای پیشنهادی اظهار داشت: با صرفه جویی یک درصد در بخش کشاورزی میتوان کل آب مورد نیاز بخشهای مهم شرب و بهداشت و خدمات و صنعت را تامین نمود.

حمید نیا تصریح کرد: با افزایش راندمان آبیاری، تغییر الگوی کشت و کشت محصولاتی با نیاز آبی کم  و بازدهی اقتصادی بالا،  توجه جدی به حفظ مراتع، آبخیزداری، تغدیه مصنوعی، اصلاح قانون تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز، تعیین خسارات و جرایم متناسب با اثرات زیان بار بهره برداری های غیر مجاز و ایجاد شعبه تخصصی آب در دادسرا یا دادگاه ها و شعبه های خاص در ادارات منابع آب شهرستان ها میتوان گام موثری برای پیشگیری از بروز بحران و همچنین کنترل منابع آب استان برداشت که نیازمند هماهنگی، انسجام و همدلی مسئولین است.

وی همچنین  از عموم مردم استان بویژه کشاورزان، بهر ه برداران منابع زیر زمینی که عمده ترین مصرف کنند گان این نعمت الهی هستند، استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی را خواستار شد  تا  دچار خشک سالی و کم آبی در استان نباشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. هومن می گوید

    حداکثر طول عمر کشاورزی در استان زنجان۵ سال است.

  2. هاشم فاطمی می گوید

    انچه در تاریخ آمده این است که ایران وایرانی از ابتدای پیدایش با خشک سالی عجین بوده است .عنوان نمودن خشکسالی به عنوان مسبب کمبود آب کشور موجب میگردد که سوء مدیریت در بخش کشاورزی و آب پنهان بماند و وضعیت روز به روز بدتر شود.کلید حل بحران آب در تحول عظیم در نگرش متولیان کشاورزی به مقوله آب است. آب انفال است و متعلق به نسل های کنونی و آتی.آب مالکی ندارد جزء خداوند.حیات و تمدن ایرانی با این شیوه مصرف تهدید می گردد.آیا نسل کنونی حق دارد با این بی تدبیری در مصرف آب حق حیات از آیندگان را بگیرد؟توجه داشته باشیم که روز به روز بر مصرف آب در کشور افزوده می گردد و ثانیه به ثانیه از ذخایر آب کشور کاسته.جناب رئیس جمهور عزیز اعتبارات تخصیص داده شده برای طرح تعادل بخشی همانند پول خرید یک دکمه از یک کت است.بی آبی تهدید اصلی و اول کشور است و باید در تخصیص اعتبارات رتبه اول را داشته باشد.وضعیت بحران آب زیرزمینی کشور با طرح تعادل بخشی بهبود نمی یابد چراکه آنچه را طبیعت در طی ملییونها سال در کالبد ایران زمین قرار داد بی خردی و عم آینده نگری نسل کنونی طی چند دهه بر باد داد، پس جبران آن غیر ممکن است ،اما چاره ای جز تحول در مصرف با نگرش ویژه به کاهش حداقل ۵۰ درصدی در بخش کشاورزی نیست.توجه داشته باشیم که راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از ۴۰ درصد وراندمان تولید در سطح نیز حدود ۴۰ درصد است .آیانمی توان با تحول در مصرف آب هم مصرف آب را کاهش داد و هم راندمان تولید را افزایش ؟این چاره کار است وشدنی اما هزینه بر و سخت به امید آنروز

  3. امیر حسین می گوید

    تعداد شمال شیراز اصفهان چندنفر است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =