عملیات راهگشایی راه های روستایی استان زنجان در جریان است

ابهرآنلاین: برف سنگین در روزهای اخیر باعث قطع ارتباط برخی از روستاهای زنجان با مراکز شهری شد، این موضوع باعث شده است راه و شهرسازی زنجان ضمن تلاش بیشتر به فکر تجهیز ماشین آلات خود باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران گفت: در حال حاضر، ۲۰۰ نیروی انسانی در قالب ۵۵ اکیپ ثابت و سیار راهداری در ۲۸ گردنه برف گیر و ارتفاعات استان مستقر شده اند.
حافظ باباپور با اشاره به اینکه در حال حاضر، همه راه های اصلی استان باز است، افزود: بر اساس گزارش های موجود، تنها راه های ارتباطی ۳۵ روستای کوهستانی در محاصره برف است که عملیات راهگشایی آنها نیز با تلاش بی وقفه راهداران در حال انجام است. لازم به ذکر است عبور و مرور در برخی راه های روستایی استان در شرایط عادی نیز به دلیل کوهستانی بودن کمی دشوار است. به همین خاطر  پیش بینی چنین وضعیتی با توجه به شرایط جغرافیایی برخی روستاها چندان دور از ذهن نبود.

راه گشایی
وی با اشاره به اینکه استان زنجان از مناطق کوهستانی و درگیر برف و کولاک است، خاطرنشان کرد: از مدت ها پیش تمهیدات لازم برای کاهش راه گرفتگی به دلیل افزایش برف و باران اندیشیده شده بود و به عبارتی استان زنجان  که سابقه سرمای زودهنگام و برف و کولاک را تجربه کرده است، زودتر از سال های قبل به استقبال طرح راهداری زمستانه رفت. بر این اساس، امسال حدود ۲۰ هزار تن نمک و ۸۰ درصد ماسه برای بازگشایی راه های محصور در برف و کولاک تهیه شد و همنیطور تجهیزات لازم برای ماشین آلات سبک و سنگین نیز میها شد تا در چنین شرایطی عوامل راهداری با کمترین دغدغه خاطر در خدمت مردم باشند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد:‌ استان زنجان جزو ۱۵ استان کوهستانی کشور به شمار می رود، به همین منظور احتمال محصور شدن راه های مواصلاتی استان بویژه راه های روستایی در برف و کولاک همواره وجود دارد،  از طرفی با توجه به اینکه راه های هم سنگ استان زنجان حدود ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه و راه های اصلی، ۱۰ هزار کیومتر راه هم سنگ و  ۴ هزار کیومتر راه روستایی در استان وجود دارد، تجهیز راهدارخانه ها به ماشین آلات برف روبی نیازمند افزایش منابع اعتباری است تا در شرایط مشابه با سرعت و کیفیت بیشتری عملیات مسیر گشایی انجام شود.
وی همچنین  بر نقش دهیاری ها و مشارکت مردم در بازگشایی راه های روستایی تاکید کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه انتقال ماشین آلات سنگین و سبک به مناطق صعب العبور و کوهستانی نیازمند زمان است، توافقاتی با دهیاری ها صورت گرفته است تا در چنین مواقعی  دهیاری ها با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات موجود در روستا برای بازگشایی راه های روستایی اقدام کنند.
باباپور همچنین از  خریداری دو دستگاه ماشین آب نمک پاش از سوی وزارت راه و شهرسازی برای استان خبر داد و گفت: ورود  تجهیزات نوین به مناطق کوهستانی و برف گیر ضرورتی اجتناب ناپذیر است، بر این اساس دو دستگاه مجهز به آب نمک پاش برای استان خریداری شده است تا هم عملیات مسیر گشایی با سرعت بالاتری انجام شود و هم آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف شن و ماسه برای بازگشایی راه ها کاهش یابد. چرا که وقتی ۲۰ هزار تن نمک به منظور مسیرگشایی روی آسفالت جاده ها پاشیده می شود، نه تنها سطوح جاده ها آسیب می بیند بلکه این ذرات به مرور به منابع آبی زیرزمینی نفوذ می کنندو  باعث آلودگی منابع آبی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: ماشین های آب نمک پاش قادرند تا شعاع ۵ متری آب و نمک پاشی کنند که این موضوع باعث جلوگیری از هدررفت وقت و افزایش کیفیت عملیات مسیرگشایی میشود.

مدیر کل راه وشهرسازی استان زنجان با اشاره به ورودسرمای زودرس به استان و احتمال راه گرفتگی دوباره با افزایش بارش برف و باران از مردم خواست ضمن همکاری با عوامل راهداری از تردد غیرضروری در محورهای حادثه خیز خودداری کنند و در صورت مواجهه با هر گونه مشکل، فورا با ۱۱۰ و یا سامانه راهداری تماس بگیرند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 8 =