استاندار زنجان: مقابله با افراطی‌گری در گرو گسترش نهادهای مدنی در کشور است

ابهرآنلاین: استاندار زنجان، گفت: فرصت به دست آمده در انتخابات ۲۴ خردادماه، فرصتی بود که مردم با رای خود یک نه بزرگ به موضوع تندروی و افراطی‌گری در کشور گفته و مشی اعتدال و حاکمیت عقلانیت و تدبیر را تایید کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری زنجان، “جمشید انصاری” در دیدار با فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های سلطانیه، خرم‌دره و ابهر، با بیان اینکه در مقاطعی مختلف از تاریخ انقلاب مشروطیت، روند مبارزات مردم ایران برای دست‌یابی به آزادی با سد بزرگی به نام خودکامگی و استبداد مواجه بوده است، اظهار کرد: در مواقعی که دستاوردهای مبارزاتی ملت، می‌رفت افق روشنی برای کشور فراهم آورد، شاهد تاراج و از دست رفتن آن دستاوردهای آزادی‌خواهانه مردم بودیم.

استاندار زنجان

وی افزود: نظام رضاخانی نه از دل مشروطیت، بلکه به دنبال مبارزات آزادی‌خواهانه مردم پس از انقلاب مشروطیت سربرآورد و به مدت ۱۶ سال دیکتاتوری بسیار تلخی را بر کشور حاکم نمود که بسیاری از دستاوردهای مدنی ما را به تاراج داد.

استاندار زنجان در ادامه، حضور مردم برای دست‌یابی به آزادی و پیشرفت و عدالت بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ را یادآور شد و تصریح کرد: در آن زمان که اوج حضور مدنی مردم را در حکومت ملی مصدق شاهد بودیم، با کودتای ۲۸ مرداد حرکت‌های آزادی‌خواهانه مردم سرکوب شد و این روند تا سال ۱۳۴۲ ادامه داشت.

انصاری با بیان اینکه تاریخ معاصر ما، تاریخ تلاش مردم برای دست‌یابی به قله‌های آزادی و پیشرفت مقابله با استبداد بوده است، گفت: به نظر می‌رسد جای بررسی این نکته خالی است که چرا این اتفاق می‌افتد و دستاوردهای مردم در این زمینه نهادینه نمی‌شود و تاکنون نیز جوابی شایسته برای آن یافت نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال به نکاتی اشاره کرد و افزود:‌ در هر مرحله‌ای از تاریخ وقتی مبارزاتمان برای بازیابی آزادی و دست‌یابی مجدد به استقلال و پیشرفت شروع شده، در جهت تعمیق دستاوردهای این مبارزات که لازمه آن استقرار و تقویت نهادهای مدنی بوده، کوشش درخوری نداشتیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، تصریح کرد: دستاوردهای آزادی‌خواهانه و موفقیت ملت جز از طریق پایمردی خود ملت میسر نمی‌شود و باید ملت زمینه ایجاد نهادهای مدنی را بدون اتکا به دولت فراهم کند، چرا که با اتکای نهادهای مدنی به دولت‌ها اگر به هر دلیلی نهاد دولت را از دست دادیم، عملا این حمایت‌ها و پشتوانه‌ها از بین رفته و نهادهای مردمی که بتواند در جهت استمرار حقوق بازیافته و احیای حقوق مدنی و شهروندی فعالیت کند، از بین خواهد رفت.

استاندار زنجان در ادامه با تاکید بر عزم جدی و تلاش فعالان سیاسی برای ورود به عرصه‌های مدنی به جای اصرار بر حضور در نهادهای دولتی، اظهار کرد: باید با گسترش نهادهای مدنی، فرصتی را برای مقابله با افراطی‌گری در کشور فراهم کرد تا اندیشه مقابله با آزادی تضعیف شود.

وی در پاسخ به مسایل و مشکلات مطرح شده از سوی برخی فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان‌ها نیز گفت:‌ در امر توسعه باید هم‌افزایی در مناطق استان اتفاق افتاده و یک نوع تقسیم‌بندی فضایی برای امکانات داشته باشیم، به نحوی که برنامه‌های توسعه شهرستان‌ها مکمل هم باشند.

استاندار زنجان با بیان اینکه با خیال‌پردازی توسعه اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: بر اساس واقع‌بینی که اقتضای توسعه است، برای بسیاری از امور استان برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

دقت در شناسایی سرمایه‌گذران واقعی از دیگر مواردی بود که استاندار زنجان به آن اشاره و اظهار کرد: یقین داریم با هم‌دلی‌ای که در استان وجود دارد و جهت‌گیری که دولت برای حل مشکلات از طریق تفاهم با فضای بین‌المللی، با پشت سر نهادن سال‌جاری، از سال آینده شرایط بهتری را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 1 =