تورم بی‌سابقه در عربستان/ حجاج مراقب باشند

ابهرآنلاین: بسیاری از کالاهای اساسی در عربستان مانند مواد غذایی ضروری و نیز انرژی با افزایش قیمت روبرو شده که به تبع آن، بسیاری از کالاهای دیگر نیز از ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده‌اند.

به گزارش”بوتیا”، یکی از مقامات وزارت بازرگانی عربستان اعلام کرد در پی افزایش جهانی قیمت اجناس و کالاهای ضروری و مواد غذایی، تورم بی سابقه ۱۵ درصدی سرتاسر عربستان را فراگرفته است.

عربستان خرید

همچنین با توجه به نزدیکی ایام حج و لزوم خرید مواد غذایی و حامل های انرژی مانند بنزین و برق برای تأمین انرژی مورد نیاز این کشور در جهت پذیرایی از حجاج بیت الله الحرام، عربستان مجبور به تهیه این کالاها و خدمات با قیمت هایی مشابه قیمت های جهانی شده که در نتیجه افزایش بی سابقه قیمت ها در سرزمین وحی را به دنبال داشته است.

به گفته این مقام وزارت بازرگانی عربستان، سایر کالاهای غیرضروری مانند البسه و کالاهای لوکس نیز به تبع قیمت مواد غذایی و حامل های انرژی افزایش یافته که با توجه به همسانی قیمت انواع کالا با قیمت جهانی آن، شاهد تورم پانزده تا بیست درصدی در عربستان هستیم. گوشت قرمز و سفید، بنزین، برق، آب معدنی، هزینه ایاب و ذهاب و بسیاری دیگر از کالاها و خدمات، افزایش بی سابقه ای در عربستان داشته اند.

از آنجایی که عربستان و چند کشور متمول عربی دیگر منطقه که همواره با استفاده از سیاست تزریق پول نفتی به جامعه، مانع از تورم کلان در کشورهایشان بوده اند و مردم این کشورها نیز عمدتا تورم ۳ تا ۵ درصدی را در سال های گذشته تجربه می کردند، دیگر این سیاست توانایی پاسخ دادن به نیازهای روزافزون این کشورها را نداشته و آنها مجبور به آزاد کردن قیمت کالاهای اساسی شده اند.

به نظر می رسد بهتر است حجاج ایرانی، اقدام به خرید کالا از فروشگاه های سعودی نکرده و همه مایحتاج خود را از فروشگاه های ایرانی و در داخل کشور تهیه کنند تا هم به رونق اقتصادی داخل کمک کرده و هم خود متضرر نشوند.

منبع:صراط

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =