ساعت رسمی کشور و ساعت کار پایتخت تغییر کرد

ابهرآنلاین: ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ دیشب سی ام شهریور یک ساعت به عقب برگردانده شد/ مطابق بخشنامه جدید دولت، مصوبه کاهش ساعت کاری در پایتخت لغو شد.imagesCAXRTKOU

ابتکار مینویسد: درحالی که با تغییر ساعت رسمی در نیمه سال از بامداد امروز ساعت‌ها در سراسر کشور یک ساعت به عقب کشیده شدند، بخشنامه جدید دولت برای ساعت کاری در پایتخت برای اجرا ابلاغ شد. با ابلاغ رسمی این بخشنامه توسط استانداری تهران پس از لغو مصوبه کاهش ساعت کار ادارات پایتخت،‌ میزان ساعت کار ادارات دولتی در هر روز ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه، زمان آغاز به کار ۷٫۳۰ و ساعت پایان کار ۱۶٫۱۵ اعلام شد.
بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ دیشب سی ام شهریور یک ساعت به عقب برگردانده شد. مهر سال ۱۳۸۶ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تائید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد. بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی ام شهریور به حال سابق برگردانده می‌شود.
تغییر ساعت رسمی کشور اما با یک تغییر ساعتی دیگر همزمان شده است. بر اساس بخشنامه روز چهارشنبه گذشته معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار ادارات شهر تهران را با رعایت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره‌های ذیل آن و مصوبات هیات محترم وزیران در سقف ۴۴ ساعت در هفته تنظیم و اجرا کنند. در ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است:«ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب‌ هیات‌ وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات مؤظف، در طرحهای طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.طبق تبصره اول این ماده «کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۱ ساعت) تقلیل دهند ومیزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. همچنین طبق تبصره ۲ این ماده « دستگاههای اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیات وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.» درتبصره ۳ نیز قید شده که« کلیه دستگاههای اجرایی استانی مؤظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند.اما ستاد مرکزی دستگاههای اجرایی مشمول این حکم نمی‌باشند.»
بر این اساس استانداری تهران در ابلاغیه ای خطاب به رؤسای دستگاه‌های اجرایی شهر تهران از این پس ساعت کار کارکنان ادارات مستقر در شهر تهران از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۱۵ تعیین کرده است. این یعنی با توجه به تعطیلی عمده ادارات دولتی تهران در روز پنج شنبه،‌ ساعت کار کارمندان ادارات دولتی تهران هر روز ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه است.
روز گذشته و در توضیح ابلاغ بخشنامه دولت معاون استاندار تهران گفت که علیرغم ابلاغ این بخشنامه پنجشنبه‌ها همچنان ادارات تهران همانند سنوات گذشته تعطیل است و تغییر ساعت کاری ارتباطی با تعطیلی این روز ندارد. وی در پاسخ به اینکه پلیس می‌گوید تغییر ساعت کاری موجب افزایش ترافیک به علت تردد دانش آموزان مدارس و کارمندان ادارات تهران می‌شود گفت: این بخشنامه تنها برای ادارات اجرایی تهران است و ارتباطی با مدارس یا نیروهای مسلح ندارد.
به اعتقاد کارشناسان مسائل منابع انسانی این افزایش ساعت کار به طور طبیعی باید دو اتفاق را در پی داشته باشد. در سال ۹۰ و با اجرای بخشنامه دولت برای کاهش ساعت کار ساعت صرف ناهار در ادارات دولتی و همچنین سرویس دولتی ویژه جابجایی کارکنان حذف گردید. کارکنان دستگاههای دولتی معتقدند امنون که ساعت کار به روال سابق بازگشته است دولت باید مقدمات لازم برای تامین ناهار کارکنان و راه ندازی مجدد ناهارخوری‌ها در ادارات و همچنین سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان را که در سال ۹۰ حذف شد، فراهم نماید. در بهار سال ۹۰، دولت دهم به پیشنهاد استانداری تهران و کمیته مبارزه با آلودگی هوا مصوب کرد ساعت کار ادارات دولتی برای کاهش آلودگی هوای تهران و البته ترافیک صبح و عصر پایتخت، کم شود. به همین دلیل ساعت ناهار حذف شد و به جای ان دولت پول ناهار را به حقوق کارمندانش افزود. همچنین سرویس رفت و آمد برخی ادارات دولتی هم حذف شد.
افزایش ساعت کار ادارات دولتی درحالی اعلام شده است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از شدت گرفتن ترافیک عصرگاهی خبر داده. سردار حسین رحیمی پیش‌بینی کرده است پیک ترافیک صبحگاهی از روز یکشنبه ۳۱ شهریور از ساعت ۶ تا ۹ و عصرگاهی نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ باشد: با توجه به این که ساعت کار ادارات در تهران به ساعت ۱۶ افزایش یافته است و با توجه به تقارن ترافیک عصرگاهی با تعطیلی ادارات پیش‌بینی می‌کنیم، بار ترافیک عصرگاهی به شدت افزایش یافته و شاهد بار ترافیک سنگینی در این ساعات باشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره سرویس ادارات به ایسنا گفت: متاسفانه هیچ اقدام خاصی درخصوص سرویس ادارات علی‌رغم تاکید دولت و ابلاغیه ویژه استاندار وقت تهران صورت نگرفته است، انتظار داریم مسئولان استانداری تهران تکلیف اداراتی که سرویس‌های خود را حذف کرده و حجم زیادی خودروی شخصی را روانه‌ی خیابان‌ها کرده‌اند، هر چه سریع‌تر مشخص کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به افزایش حدود ۳۰ درصدی بار ترافیک مهر ماه، گفت: بر این اساس علاوه بر نیروهای پلیس راهور تهران که به صورت ۱۰۰ درصد آماده‌باش هستند، دو دستگاه بالگرد نیز ترافیک مهر ماه را کنترل می‌کنند.
سردار حسین رحیمی بازگشایی مدارس و نیز تغییر ساعت کار ادارات گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ماه مهر بار ترافیک در پایتخت حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. وی با تاکید بر این که ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در ۱۵ روز نخست مهر ماه به صورت ۱۰۰ درصد در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، درباره تردد سرویس‌های مدارس در پایتخت نیز گفت: تردد سرویس‌های مدارس دارای برچسب سال ۹۲ تنها در محدوده‌ی زوج و فرد امکان‌پذیر است و برابر هماهنگی‌های انجام شده تمامی سرویس‌های مدارس دارای برچسب می‌توانند همه روزه در ساعات «۶:۳۰ تا ۸:۳۰»، «۱۱ تا ۱۳» و «۱۶ تا ۱۷» در محدوده‌ی زوج و فرد تردد کنند و تردد آن‌ها بلامانع است در غیر این ساعات تردد تمامی سرویس‌های مدارس در محدوده‌ی زوج و فرد ممنوع است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − یازده =