نزدیک به ۱۰ هزار معلول روستایی در استان زنجان تحت حمایت قرار گرفتند

ابهرآنلاین: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار معلول روستایی در قالب برنامه C.B.R شناسایی شده و تحت پوشش خدمات حمایتی بهزیستی قرار گرفته‌اند.

“فرهاد میرزایی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه (C.B.R)، اظهار کرد: توان‌ بخشی مبتنی بر جامعه شامل خدمات ۶ گانه آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، سیستم ارجاع، ارائه وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و کاریابی و همچنین خدمات حمایتی است. معلول

وی با اشاره به وجود پایگاه‌های بهزیستی در شهرهای مختلف، تصریح کرد: با توجه به اینکه اصل این طرح استفاده از فرصت‌های برابر و دسترسی مساوی به خدمات بهزیستی برای معلولان بود، لذا در روستاها فعالیت این طرح آغاز شد.

میرزایی در خصوص اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: برای دسترسی هر چه بهتر معلولان روستاها به این خدمات از توانایی‌های افراد همان روستا از جمله دهیاران، مراکز بهداشت و همچنین تسهیل گران میانی و محلی در این زمینه استفاده می‌شود.

این مسئول با اشاره به همکاری این سه گروه با بهزیستی، گفت: همکاران محلی در قالب هر کدام از این گروه‌ها با فرا گرفتن مهارت‌های لازم از طریق کلاس‌های آموزشی که معمولاً از طریق بهزیستی شهرستان‌ها اجرا می‌شود، معلولان محل سکونت خود را شناسایی می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه سیستم ارجاع یکی از مزایای این طرح است، گفت: برای هر یک از معلولان شناسایی شده در همان منطقه و توسط این رابطان تشکیل پرونده می‌شود و افراد نیازمند به دریافت خدمات در سطوح بالاتر به مراکز بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

میرزایی با بیان اینکه این طرح از سال ۸۲ در استان زنجان اجرایی شده است، تاکید کرد: این طرح در چند روستا از شهرستان ابهر آغار به کار کرد و طی چند سال اخیر و با انسجام رابطین همچنین تبدیل شدن این طرح به برنامه در حال حاضر با جدیت بیشتری در سطح استان انجام می‌شود.

وی افزود: از ابتدای آغاز این برنامه و تا آخر سال ۹ هزار و ۸۴۵ معلول در سطح روستاهای استان شناسایی شده که طی این مدت نیز ۲۴۴ مورد از منازل معلولان مناسب‌ سازی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از طریق همکاری با دهیاران در اجرای طرح هادی ۱۳ مورد نیز مناسب سازی اماکن عمومی عملیاتی شده و از سال ۸۷ تا ۳ ماهه اول سال جاری ۲۷۲ مورد اشتغال‌ زایی با توجه به توانایی معلولین صورت گرفته است.

معاون توانبخش بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه (C.B.R) هستند، تصریح کرد: در همه مراکز شهری و ادارات بهزیستی کمیسیون تشخیص معلولیت وجود دارد که افراد با مراجعه حضوری خود پس از تشخیص میزان معلولیت و تشکیل پرونده می‌توانند از تسهیلات بهزیستی در این خصوص استفاده کنند.

میرزایی تاکید کرد: علاوه بر اجرای (C.B.R) تا کنون ۱۷ هزار پرونده برای معلولان استان تشکیل شده است و این افراد از خدمات موردی و یا مستمری این اداره استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + هشت =