سالهای اخیر؛ سخت­ ترین سالهای روزنامه نگاران مستقل

ابهرآنلاین: رییس خانه مطبوعات استان زنجان در سال روز بزرگداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار از سال‌های اخیر به عنوان سخت‌ترین سال‌های روزنامه نگاران مستقل یاد کرد، روزنامه نگارانی که ضمن از دست دادن شغل خود رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند. به گفته ایشان برای جلوگیری از فعالیت خانه مطبوعات استان زنجان نیز فشار بسیار زیادی از طرف متولیان امر بر علیه این تشکل صنفی بکار گرفته شده است.

متن گفتگوی حجت‌الاسلام و المسلمین “رحمت‌الله بیگدلی” رییس خانه مطبوعات استان زنجان با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان

   24957t

رییس خانه مطبوعات استان زنجان در سال روز بزرگداشت یاد و خاطره شهید صارمی، گفت: سال‌های اخیر، عصر محنت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به ویژه مطبوعات بود.

خبرنگار متعهد کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین “رحمت‌الله بیگدلی” در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، ضمن تبریک روز خبرنگار، در تعریف خود از واژه “خبرنگار متعهد”، اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که خبرنگار متعهد کسی است که در وهله اول تخصص لازم در زمینه حرفه خبرنگاری را کسب کرده و در ثانی به همه لوازم این تخصص پای‌بندی عملی داشته باشد. بر این اساس چه بسا برخی از خبرنگاران ممکن است هیچ سنخیتی با بعضی از ظواهر و شعائر ظاهراً دال بر تعهد نداشته باشند، ولی از متعهدترین خبرنگاران در انجام وظیفه حرفه‌ای خود باشند و چه بسا برخی از خبرنگاران در رعایت برخی از ظواهر و شعائر دال بر تعهد از منظر برخی ظاهرگرایان افراط هم بکنند، ولی از کم‌ترین تعهد در ایفای وظیفه خطیر خبرنگاری برخوردار نباشند.

وی افزود: متأسفانه برخی از نهادهای قدرت و ثروت و بعضاً محافل فرهنگی و … تعهد را در گرو وابستگی به برخی نهادها و محافل و نحله‌های فکری و دستور گرفتن از آنان و نوشتن و گفتن در راستای منافع آن‌ها می‌دانند، این در حالی است که طبق اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگار باید نهایت تلاش خود را به کار گیرد تا اخباری را که در اختیار عموم می‌گذارد درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورد، پژوهش و اندیشه کند، لذا خبرنگار نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کند و همچنین نباید هیچ‌گونه مطلبی را از دید مردم پنهان نگاه‌ دارد.

وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در سال‌های اخیر

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در سال‌های اخیر، تصریح کرد: معتقدم سال‌های اخیر یکی از سخت‌ترین دورانی بود که بر اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل رفت. در سال‌های اخیر علاوه بر توقیف، لغو امتیاز نشریات، برخوردهایی تند با اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شد و در حالی که اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل و متعهد، خون دل می‌خوردند، طیف وسیعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به علت تعطیلی رسانه‌های‌شان، گرفتار معضل بیکاری شدند.

وضعیت رسانه‌ها در سال‌های اخیر در استان زنجان

رییس خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به برخورد نادرست مدیریت سیاسی و فرهنگی استان با حوزه رسانه، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر فشارهای رسمی و غیررسمی فراوانی از سوی مدیریت سیاسی و فرهنگی استان زنجان بر حوزه رسانه بالاخص مطبوعات وارد شد. این مدیریت، رسانه‌های عمومی از جمله مطبوعات را با روابط عمومی دستگاه‌های دولت اشتباه گرفته بود و از آن‌ها انتظار مجیزگویی و مداحی و چاپلوسی را داشت. در این دوره، رسانه‌های مجیزگو از خوان کرم مدیریت استان برخوردار بودند، ولی مدیران دستگاه‌های دولتی و حتی بعضاً بخش خصوصی از دادن یک آگهی ناقابل به مطبوعات مستقل تحذیر شده بودند. در طول بیش از سه دهه پس از انقلاب اسلامی تنها در این دوران بود که مطبوعات مستقل با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داشتند و هفته‌نامه‌ها به دلیل وضعیت نامطلوبی که از حیث اقتصادی و حتی سیاسی برای آن‌ها ایجاد شده بود، به ماهنامه تبدیل شدند و حتی از تأمین هزینه انتشار ماهانه و حقوق خبرنگاران خود نیز به شدت در مضیقه بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بیگدلی، ادامه داد: این در حالی بود که مدیریت فرهنگی استان اقدام به پرداخت صدها میلیون تومان از اعتبارات فرهنگی انجمن‌های فرهنگی و هنری و مطبوعاتی به برخی نهادهای خاص کرد؛ کاری که مضاف بر خطا بودن و آسیب رساندن به فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی، خلاف شرع و از نظر قانونی جرم است و عاملان این حیف و میل‌ها باید در برابر قانون و مردم و اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات پاسخ‌گو باشند. بالطبع این فشارهای وارده بر مطبوعات تأثیر مستقیم بر وضعیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داشت و مشکلات عدیده‌ای را برای آنان موجب شد.

وضعیت خانه مطبوعات استان زنجان در سال‌های اخیر

وی در خصوص فعالیت خانه مطبوعات استان با انتقاد از فشارهای وارده بر این تشکل صنفی از سوی متولیان امر، یادآور شد:‌ در حالی که در بسیاری از استان‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قانون، ‌صدها میلیون تومان به خانه‌های مطبوعات سراسر کشور کمک کرده‌اند و می‌کنند، اما در استان زنجان متولیان امر، در سال‌های اخیر نه تنها یک ریال به خانه مطبوعات استان کمک نکرده و اعتبارات مربوط به این تشکل صنفی را در جای دیگر هزینه کرده‌اند، بلکه نهایت سعی خویش را به کار بسته‌اند که مانع فعالیت این تشکل صنفی شوند تا در نهایت آن را از پای درآورند و زمینه تشکیل خانه‌ای مجیزگو و عمل‌کننده در راستای خواسته‌های آنان را فراهم آورند. البته مشکل اساسی آن‌ها در این زمینه این بود که به جز عده‌ای انگشت‌ شمار، اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان زنجان، انسان‌هایی شریف و پاک و صادق هستند و هرگز حاضر نیستند آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشند.

امیدواری به آینده

رییس خانه مطبوعات استان زنجان در پایان تاکید کرد: امیدوارم با توجه به دیدگاه‌های شفاف و روشن حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی درباره ضرورت آزادی و استقلال عمل رسانه‌ها بالأخص مطبوعات و وعده حمایت دولت از رسانه‌ها، شاهد شکوفایی مجدد رسانه‌ها به ویژه مطبوعات و بازگشت امید در بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باشیم، چرا که آزادی و استقلال عمل رسانه‌های داخلی تنها راهی ا‌ست که می‌تواند منجر به بازگشت اعتماد عمومی به رسانه‌‌های داخلی و بریدن آن‌ها از رسانه‌های خارجی شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا زنجان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + پنج =