انتقال کارخانه سرب و روی زنجان کلید خورد

ابهرآنلاین: حفظ و ارتقا سلامتی عمومی همواره باید در صدر اولویتهای مسئولین قرار گیرد، جای خوشحالی بسیار است که استاندار زنجان خبر از اجرایی شدن انتقال کارخانه سرب و روی به مکان دیگری میدهند، به گفته ایشان زمینی انتخاب و کلنگ‌زنی شده و مراحل اجرایی پروژه تعیین شده است.

هر چند انتقال کارخانه سرب و روی گام بسیار مهمی در راستای توجه به سلامتی عمومی است، اما رفع مشکل پسماند و یا فرآوری مجدد آنها و سرب زدایی از منطقه گامهایی است که امیدوارم به تدریج و با همت مسئولانی که سلامتی مردم را در سرلوحه کار خویش قرار داده اند انجام پذیرد.

1215396217.pjpeg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، “محمد رئوفی‌نژاد” در جمع خبرنگاران با اصحاب رسانه‌های استان به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به عملکرد مثبت دولت‌های نهم و دهم در این استان با بهره‌مندی از همه فرصت‌های پیش آمده جهت خدمت به مردم، ابراز کرد: آنچه در توان و بضاعت ما بود با خلوص نیت و صداقت به عنوان خادمان استان تقدیم مردم کردیم که کارهای انجام شده حاصل تلاش تیمی در زنجان بود که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: ادعا نداریم که همه چیز و همه مسایل را توانسته‌ایم مرتفع کنیم، ولی ادعا داریم هر آنچه را که توانسته‌ایم ارایه کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در طول پنج سال ارایه خدمت در زنجان، ۱۸۰ سفر استانی جهت مرتفع کردن مشکلات مردم صورت گرفته است، عنوان کرد: از طریق این سفرها، بسیاری از مشکلات مردم نمود پیدا می‌کرد تا بتوانیم برای رفع آن‌ها تلاش کنیم که در مجموع کارها آن مقدار از دگرگونی‌ها که لازم باشد ملموس است و یا با سند و مدرک قابل استناد.

نماینده عالی دولت در استان، اجرای بیش از ۷۴ پروژه بزرگ در خارج از زمان تعیین شده هریک با بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار، کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی با حضور وزیر نیرو در واپسین روزهای حضور دولت دهم را از دیگر اقدامات مهم در استان عنوان کرد و یادآور شد: با احداث کارخانه پتروشیمی قطعاً آهنگ سرعت توسعه استان دو چندان خواهد شد.

رئوفی‌نژاد ابراز کرد: همچنین پروژه منطقه ویژه اقتصادی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی است که پیش از این سوی رییس‌جمهور وقت و مسئولان کشوری پیگیری شده و امیدواریم در صحن علنی مجلس مصوب شده و در استان اجرایی گردد.

وی ادامه داد: واحد پروپیلن خدابنده نیز ار مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در طول این پنج سال پیگیر مصوبات آن بودیم که در حال حاضر وزارت متبوع اعلام آمادگی کرده است که هم اکنون در انتظار ورود بخش خصوصی به این امر هستیم.

اختصاص بیش از ۷۰ درصد صادرات استان به بخش سرب و روی 

در ادامه این نشست، استاندار زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر دلایل مغفول ماندن طرح انتقال کارخانه سرب و روی زنجان، ابراز کرد: وجود معادن شاخص در هر استانی موجب توسعه، اشتغال و درآمدزایی آن منطقه می‌شود و در این بین وجود سرب و روی در زنجان یک واقعیت است. وقتی افتخار این را داریم که ۸۰ درصد سرب و ۸۰ درصد روی کشور در این استان تولید می‌شود، باید این امر به عنوان یک فرصت مفید تلقی گردد.

رئوفی‌نژاد عنوان کرد: از قبل وجود این معدن، بیش از ۷۰ درصد صادرات استان به این حوزه اختصاص یافته است. به طور مثال از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۰ و از ۴۷۲ میلیون دلار در سال ۹۱، ۷۰ درصد مربوط به این حوزه بوده است.

وی تإکید کرد: اقتصاد کشور و استان را می‌توان با مدیریت صحیح حفظ کرد و نباید مردم را از این درآمد و رونق اقتصادی محروم کرد.

دلیل احداث کارخانه سرب و روی به فاصله ۱۲۰ کیلومتری انگوران، سئوال امروز مسئولان

استاندار زنجان با مطرح کردن این پرسش که در ۲۸ سال پیش، برای احداث کارخانه سرب و روی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و راه‌اندازی شهرک تخصصی آن در فاصله ۱۲۰ کیلومتری چه توجیهی وجود داشته است، اظهار کرد: این کارخانجات امروز مکان‌یابی و یا احداث نشده‌اند که ما باید پاسخ‌گوی آن باشیم و یا آلودگی‌هایی که گفته می‌شود وجود دارد در عرض این ۵ سال بروز نکرده است که باز هم ما باید پاسخ دهیم.

وی اظهار کرد: در زمان ورود ما به این استان در ۵ سال پیش، نامه‌نگاری‌های فراوانی مبنی بر چرایی تعطیلی این کارخانه و اینکه بیش از ۵۰۰ خانوار از قبل آن دچار مشکل شده‌اند، صورت گرفت که با قرار دادن شرط و شروط مدیران وقت مبنی بر رعایت موارد زیست محیطی، نخست تولید روی و سپس سرب مجددا کلید خورد.

نماینده عالی دولت در استان، ادامه داد: در طول این مدت گزارش‌های واصله خبر از پاکی هوا بوده است و مسئولان کارخانه تولید خود را در چارچوب ضوابط و رعایت استانداردهای زیست محیطی جهت پایین آمدن میزان آلودگی داشته‌اند.

80536064-3716154

تداوم پیگیری‌های جدی برای تسریع در انتقال کارخانه سرب و روی به محل جدید

رئوفی‌نژاد با اشاره به ورود استانداری زنجان برای انتقال کارخانه سرب و روی به مکان جدید، اظهار کرد: تاکنون در ارتباط با این موضوع هیچ استانداری ورود پیدا نکرده بود که ما با برگزاری چندین جلسه با مسئولان کارخانه و محیط زیست، زمینی را برای این امر مشخص کردیم و کلنگ‌زنی شد و مراحل اجرایی پروژه معین گردید.

این مقام مسئول با بیان اینکه رایزنی‌ها برای تغییر کاربری زمین فعلی کارخانه برای مساعدت در ساخت کارخانه جدید انجام شده ولی طرح در شورای شهرسازی متوقف شده است.

وجود بیش از ۶ تن پسماند سرب و روی تهدید جدی زیست محیطی در زنجان

وی با اشاره به این‌که کارها به طور جد در حال اجرا است، تأکید کرد: کل ذخیره معدن انگوران ۹ تا ۱۰ میلیون تن است و در این بین ۶ تا ۷ تن پسماند در استان وجود دارد که تهدیدی جدی برای محیط زیست استان است.

استاندار زنجان ادامه داد: در همین راستا، اقدام به کلنگ‌زنی واحدی کردیم که همه پس‌ ماندها، فرآوری شده و مجددا کنستانتره تولیدی در اختیار کارخانه قرار خواهد گرفت که ته آن خاک نباتی است که در حال حاضر بنا است با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومان احداث شود.

نماینده عالی دولت در استان متذکر شد: در طول این سال‌ها پسماندها بر روی زمین باقی مانده و کسی برای آنها کاری انجام نداده است.

صدور ضرب‌الأجل برای کارخانه سرب و روی

رئوفی‌نژاد، با اشاره به این‌که جای نگرانی در خصوص مسئله آلودگی هوا توسط کارخانه سرب و روی وجود ندارد، اظهار کرد: در طول ۱۲۰ روز گذشته که سازمان محیط زیست کشور بر میزان آلاینده ها نظارت داشت که از حد مجاز تجاوز نکند، در ۲۶ روز آن یک مقدار آلودگی‌ها بیش از گذشته بود که در این زمینه به کارخانه سرب و روی ضرب‌الأجل داده‌ایم تا شرایط را به استانداردهای زیست محیطی برگرداند که آنها نیز متعهد شده‌اند این کار را در اسرع وقت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌ها از کارخانجات سرب و روی باید دایمی باشد، تأکید کرد: باید با تعامل کارها دنبال شود که خوشبختانه تا به امروز در چارچوبی که خواسته‌ایم حرکت‌ها صورت گرفته است در حالی‌که پیش از این مدیران کارخانه حتی نامه وارده از محیط زیست را نیز پاسخ نمی‌دادند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اکثر واحدهای کوچک و بزرگ سرب وروی اصول استانداردهای جهانی را رعایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تنها به بازدید از این اماکن اکتفا نمی‌شود و ریزترین گزارشات در این‌خصوص قابل پیگیری است.

منبع: ایسنا زنجان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 3 =